5А 24.04
Тема: Водне середовище життя.
При підготовці до уроку зверніть увагу на особливості життя у водному середовищі:
Водне середовище життя є найдавнішим. Саме у воді зародилося життя. За
складом водне середовище
поділяють на два види: прісне та солоне (морське).
Різноманітність організмів у воді набагато менша, ніж на суходолі. Щільність
води у 800 разів вища за щільність повітря. Тиск також набагато вищій, ніж на
суходолі. (На кожні 10 м тиск зростає на 1 атмосферу.) Освітленість у воді
зменшується із глибиною.
! Важливим фактором є нестача кисню. Вміст
кисню у воді приблизно у 20 разів менший, ніж в атмосфері. Вуглекислого газу у воді, навпаки, більше, ніж в атмосфері (приблизно у 150
разів).
У воді дуже швидко проводяться звуки, тому деякі тваринні організми, що
мешкають у водоймах, видають звукові
сигнали для спілкування з «родичами» (наприклад, косатки, кити, дельфіни). Також
важливим фактором у воді є течія.
Тварини, що є мешканцями водного середовища, пристосовані до перебування в
ньому. Усі їхні адаптації направлені на підвищення плавучості за рахунок
збільшення поверхні тіла, обтічної форми, слизових покривів та формування
тканин і органів, що містять повітря. Багато з них має плавці (китоподібні,
риби).
У більшості водних рослин є спеціальні органи дихання — зябра.
Життя більшості тварин у воді пов’язане з існуванням у постійних сутінках
чи в темряві, що дуже обмежує можливості зорової орієнтації. У воді світлові
промені дуже швидко згасають, тому навіть ті тварини, які мають добре розвинені
органи зору, орієнтуються за їхньою допомогою лише на близькій відстані.
Орієнтація на звук у водних тварин розвинена краще, ніж зорова. Деякі види
уловлюють навіть коливання дуже низької частоти (інфразвуки).
Рослини, що мешкають у водному
середовищі, зазвичай є водоростями (одноклітинними та багатоклітинними). Вони не мають органів і тканин. Більшість із них пасивно плавають у воді,
а деякі — ведуть прикріплений спосіб життя.
У водоймах можуть частково бути і вищі рослини (ті, що мають органи і
ткани-ни). Вони занурені у воду.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 41, дати відповіді на запитання 1-6 вкінці параграфу письмово у зошиті. Завдання необхідно виконати до 29.04 включно. Відповіді чекаю на електронну пошту або у Вайбер.
Коментарі
Дописати коментар